Nihil taalontwikkeling onderzoek

Doel van het onderzoek

Onderzoek in filosofie en taalkunde toont aan dat mensen verschillende scenario's overwegen bij het interpreteren van zinnen. Sommige van deze scenario's zijn moeilijker te bedenken dan andere, omdat ze abstracter zijn. Dit experiment is opgezet om te onderzoeken welke scenario's kinderen overwegen en hoe dit afhangt van hun rekenkundige kennis. Kinderen ontwikkelen hun numerieke vaardigheden geleidelijk; na verloop van tijd leren ze abstractere wiskundige concepten. Dit project beoogt vast te stellen of meer abstracte wiskundige kennis helpt om meer alternatieve scenario's te bedenken waarin de zin waar is.

Hoi! Ik ben Peppi. Wat is je naam?

Meedoen aan taalontwikkeling onderzoek?

We zijn op zoek naar kinderen van 4-5 jaar om deel te nemen aan dit experiment. Het experiment wordt in het Nederlands uitgevoerd. Kinderen moeten in het Nederlands kunnen communiceren om aan dit onderzoek te kunnen deelnemen. De test duurt ongeveer 30 minuten, inclusief pauzes. Kinderen ontvangen een klein cadeautje als blijk van waardering voor hun deelname.

Het onderzoek bestaat uit verschillende speelse taken die de vaardigheden van kinderen testen om te tellen en getallen te ordenen, evenals hun begrip van numerieke uitdrukkingen (minder dan) en disjunctie (of). Eerst maakt de onderzoeker goed contact met een kind. Vervolgens gaat het kind interactie aan met een pop en speelt een spelletje. Het kind krijgt kaarten met fruit afgebeeld en mag daaruit de kaarten kiezen die de pop het leukst vindt. De onderzoeker registreert de antwoorden van het kind in de spreadsheet.

Vindt u dit onderzoek interessant? Bent u ouder of leerkracht? Neem dan contact op voor meer informatie met Sonia Ramotowska: s.ramotowska[at]uva.nl

Voorbeeld speelkaart


Contact

Voor contact en vragen: Sonia Ramotowska: s.ramotowska[at]uva.nl